سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: مقامات آنکارا این هفته اعلام کردند: سامانه راداری ناتو در این کشور نصب خواهد شد.

turkey nato

این رادار که توسط ایالات متحده طراحی شده است، بخشی از سپر دفاعی ناتو در برابر حملات موشکی به اروپا به‌شمار می‌رود. وزارت خارجه ترکیه این هفته در بیانیه‌ای اعلام کرد میزبانی این بخش از سپر دفاع موشکی توسط ترکیه، کمک ما به این سامانه دفاعی است که در چارچوب مفهوم راهبردی جدید ناتو طراحی می‌شود. بیانیه یادشده تأکید می‌کند که این سامانه ظرفیت دفاعی ناتو و سامانه دفاع ملی ترکیه را تقویت خواهد کرد. سرهنگ دیوید لاپان، سخنگوی پنتاگون نیز گفته‌است، نصب این سامانه می‌تواند تا پیش از پایان سال‌جاری میلادی صورت بگیرد. در این حال، آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو نیز در بیانیه‌ای از موافقت ترکیه با پذیرش سامانه هشدار زودهنگام ابراز خرسندی کرد و گفت: این تصمیم ترکیه کمک قابل توجهی به ظرفیت ناتو به‌منظور محافظت‌کردن از قلمرو اروپایی، مردم و نیروهای آن در برابر تهدید فزاینده‌ای می‌کند که از جانب تکثیر موشک‌های بالستیک متوجه آن است.

همزمانی تصمیم‌ ترکیه در این زمینه با کاهش سطح روابط دیپلماتیک بین این کشور و رژیم صهیونیستی قابل توجه است. پس از آنکه رژیم صهیونیستی از حمله مرگبار خود در سال گذشته به ناوگان آزادی غزه که باعث مرگ 9تبعه ترکیه شد، عذرخواهی نکرد، آنکارا سفیر این رژیم را اخراج کرد. پیش‌تر برخی مقامات ترک از این امر ابراز نگرانی کرده بودند که اطلاعاتی که توسط این سامانه گردآوری می‌شود، در اختیار رژیم صهیونیستی قرار بگیرد. هنوز معلوم نیست چگونه این نگرانی ترک‌ها در این موافقتنامه لحاظ شده است. تصمیم اعضای ناتو برای نصب سامانه ضدموشکی برای حفاظت از اروپا، سال گذشته در نشست سران این سازمان در لیسبون پایتخت اروپا تصویب شده بود.

هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است که این سامانه در کدام ناحیه در ترکیه نصب خواهد شد، اما گروهی از کارشناسان نظامی می‌گویند سامانه رادار ناتو در مقر دوم فرماندهی تاکتیکی هوایی ترکیه نزدیک روستای پیرینجلیک در استان دیاربکر واقع در جنوب شرق این کشور نصب خواهد شد. از این تأسیسات تا سال1998 برای زیر نظر داشتن تحرکات در سوریه، ایران و عراق استفاده می‌شد. رادارهای جدید از نوع AN/TPY-2 است. این سامانه با ناوهای ناتو در دریای مدیترانه در ارتباط خواهد بود که به موشک‌های رهگیری‌کننده مجهز هستند و می‌توانند موشک‌های پرتاب‌شده را پیش از رسیدن به اهداف مورد نظر نابود کنند. به نوشته روزنامه زمان چاپ ترکیه، سیستم راداری AN/TPY-2 قادر به شناسایی اشیایی به بزرگی یک توپ فوتبال از مسافت 4700‌کیلومتری است.براساس پروژه سیستم دفاع موشکی ناتو، موشک‌های شناسایی شده توسط این سیستم از سوی موشک‌های ناتو که در دیگر کشورها مستقر شده نابود می‌شود. قرار است این موشک‌ها در بلغارستان، رومانی و کشتی‌های جنگی ناتو در دریای مدیترانه مستقر شود.

این سامانه همچنین به موشک‌های رهگیری مستقر در لهستان و رومانی و نیز دیگر سامانه‌های دفاعی اروپاییان متصل خواهد شد و به این ترتیب سامانه گسترده‌ای برای حفاظت از تمام کشورهای ناتو در برابر خطر موشک‌های میان‌برد شکل خواهد گرفت.مقامات روسیه مخالفت خود را با برپایی این سامانه پنهان نکرده‌اند. آنان از این امر بیم دارند که این سامانه موشک‌های هسته‌ای روسیه را مورد تهدید قرار دهد یا ظرفیت بازدارندگی این کشور را تضعیف کند. مسکو پارسال پیشنهاد ناتو را برای همکاری کردن در زمینه سپر موشکی پذیرفت، اما بر این امر اصرار داشت که این سامانه به‌طور مشترک اداره شود. ناتو با این درخواست مخالفت کرد و هنوز مصالحه‌ای در این زمینه به دست نیامده است.

کد خبر 144943
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز